Rollerblade, K2, Powerslide, Bladerunner, Roces, Tempish, Mission - wiele firm, kilkadziesiąt jak nie kilkaset modeli rolek. I wszystkie różnią się od siebie. Postaramy się wyjaśnić główne pojęcia w opisach rolek.
Zakup odpowiedniego rodzaju rolek do jazdy może wydawać się prostym zadaniem. Tymczasem wystarczy wejść do sklepu aby przekonać się, jak bardzo wyobrażenie to może być mylące. Wielkość i twardość kółek, różne rodzaje łożysk do rolek, konstrukcja płozy czy model buta – to tylko niektóre z czynników, które należy uwzględnić przy wyborze rolek. Od czego zacząć zakupy tego sprzętu i jak dobrać najlepszy model?
Podstawę stanowi wybór rodzaju jazdy i tym samym przeznaczenia rolki:
Przeznaczenie, czyli rodzaje rolek:
- Fitness/rekreacja - codzienny komfortowy użytek, przy racjonalnej prędkości i stosunkowo niedługich i dobrze przygotowanych trasach, idealne zarówno do nauki jak i do codziennych dłuższych jazd (modele z wyższej półki technologicznej) - ten rodzaj rolek jest najczęściej wybierany.
- Freestyle/Urban/Freeride - ostre skręty, jazda slalomowa, skoki ze schodów czy krawężników. Mocne, zwrotne i wytrzymałe rolki. Są o wiele bardziej wygodne niż na to wyglądają. To doskonały wybór rolek lubiących adrenalinę.
- Szybka jazda - rolki o wąskim bucie, szybkie - o dużych kołach i z reguły najlepszych łożyskach.
- Street - agresywne rolki przeznaczone do skoków akrobacji i ewolucji rolkarskich. Najbardziej wytrzymałe. Takie małe czołgi.
- Nordic - choć nazwa kojarzy się z charakterystycznymi kijkami i marszem jest również przewidziana dla specjalnych rolek terenowych przeznaczonych do jazdy z dala od asfaltowych alejek.
Kółka do rolek - rodzaje
Jakie mamy rodzaje kółek?
Wielkość koła podaje się zazwyczaj na kole jako liczba wyrażona w milimetrach [mm]. Im większe kółko tym łatwiej uzyskać większe prędkości, ale z kolei posiadają mniejsza skrętność i na odwrót. Większe koło ułatwia jazdę po nierównościach (np. chodnikach), środek ciężkości jest też wyżej - przez co możesz mieć trudności ze stabilnością na początku jazdy na takich kółkach.
- do 65 mm wielkość zarezerwowana głownie dla rolek agresywnych typu street – koło jest zdecydowanie szersze i twarde. Jego celem jest wytrzymałość i stabilizacja, całkowite przeciwieństwo szybkości.
- powyżej 65mm do 80 mm koła o średniej twardości, są stosowane głownie w rolkach dziecięcych.
- od 78 mm do 100 mm stosowane najczęściej w szerokiej gamie rolek fitness'owych/rekreacyjnych im wyższe koło tym większa prędkość i lepszy komfort jazdy (np. po chodnikach). Twardość waha się tutaj w przedziale od 78A (miękkie koła dobrze amortyzują wstrząsy) – 84A (stosunkowo twarde pozwalają na pokonywanie dłuższych tras z większą prędkością).
- od 100 mm koło stosowane w rolkach maratonowych, do jazdy szybkiej. Pozwalają na pokonywanie dużych odległości oraz na uzyskiwanie prędkość nie osiągalnej dla rolek z mniejszymi kołami. Koła tego typu mają najczęściej twardość około 84A
Twardość oznaczana jest na kole liczbą znajdującą się obok dużej litery „A” np. 78A, 80A itp. Im większa liczba tym twardsze kółko. Im twardsze kółko tym jest ono bardziej wytrzymałe (wolniej się będzie ścierać). Twardość koła ma również wpływ na amortyzację. Miękkie koła są bardziej komfortowe bo pochłaniają wstrząsy. Koła twardsze robią to odpowiednio słabiej. Zawsze należy brać poprawkę na wagę użytkownika - osoba ważąca powyżej 100 kg kółka o twardości 78A raczej po chwili zetrze :(. Dlatego warto się zastanowić jakiego rodzaju kółka do rolek potrzebujemy.
Kółka do rolek – rodzaje profili i odbicia
Wielkość i twardość to najważniejsze, ale niejedyne parametry cechujące kółka do rolek. Rodzaje poszczególnych modeli mogą posiadać także różny profil i odbicie. Wielkości te często są pomijane, tymczasem mają istotny wpływ na zwrotność, szybkość i stopień przyczepności różnych rodzajów rolek. Co kryje się pod tymi pojęciami?
Jeśli chodzi o profil, możemy wyróżnić tu trzy warianty:
- płaski – gwarantuje doskonałą przyczepność, najczęściej stosowany w rolkach agresywnych,
- ścięty (bullet radius) – mniej stabilny, ale pozwala rozwinąć większą prędkość, wykorzystywany w modelach szybkościowych i freestyl’owych,
- okrągły (full radius) – zapewnia średnią prędkość jazdy i właściwą przyczepność – sprawdza się również w przypadku skoków. Najczęstsza opcja w rolkach freeride’owych.
Jeśli wiemy już wystarczająco dużo o samych kółkach, wybór odpowiedniego rodzaju rolek do jazdy czas uzupełnić o kolejny element, jakim jest łożysko. Jakie rodzaje łożysk do rolek możemy znaleźć w najpopularniejszych modelach?
Standard ogólnoprzyjęty to tzw. ABEC, im wyższa cyfra przy oznaczeniu ABEC tym łożysko powinno działać sprawniej (szybciej się kręcić) co w rezultacie powinno przekładać się na komfort jazdy – mniejszym wysiłkiem możemy pokonać dłuższą trasę osiągając większą prędkość. Warto zaznaczyć jednak iż światowe marki zajmujące się produkcją rolek opracowały własne łożyska typu SG, ILQ czy HTO. Ich jakość jest wręcz nieporównywalna ze zwykłymi łożyskami typu ABEC pozostawiając je daleko w tyle. Tak więc jakie mamy rodzaje łożysk do rolek?
- ABEC1 – ABEC3 alternatywnie SG1-SG3 – głownie rolki dziecięce lub agresywne typu street. (zdecydowanie wolniejsze jednak bardzo wytrzymałe)
- ABEC3 – ABEC5 alternatywnie SG3-SG5 – podstawowe modele rekreacyjne ( niezbyt szybie – idealne dla dzieci lub dorosłych którzy stawiają pierwsze kroki na rolkach)
- ABEC5 – ABEC7 alternatywnie SG5-SG7-ILQ7 – najczęściej stosowane w modelach rekreacyjnych ze średniej i z „wyższej półki” (dobre w miarę szybkie łożysko )
- ABEC9 – alternatywnie SG9- ILQ9 stosowane w najwyższych modelach fitnesowych ,oraz w charakterystycznych modelach maratonowych i urbanowych /freestylowych (precyzyjne , bardzo szybkie łożysko stosowane nawet w profesjonalnych modelach z najwyższej półki )
Powyższe rozróżnienie rodzaju łożysk do rolek jest dużym uproszczeniem. Jeżeli chcesz dowiedzieć więcej na ich temat - zapraszamy do artykułu na naszym blogu - Charakterystyka łożysk w rolkach, ABEC SG ILQ – czym się różnią
Płozę dobieramy zależnie od: przeznaczenia rolki (jazda szybka, slalomowa, rekreacyjna) – płoza jest odpowiednio dłuższa lub krótsza; oraz rodzaju rolki (maratonowa, rekreacyjna, street, itp.)- odpowiedni kształt i konstrukcja płozy. Przy kupnie można również zwrócić uwagę czy płoza daje możliwości dalszej „rozbudowy” rolki – czyli czy można w przyszłości wstawić do płozy większe kółko.
- KOMPOZYTOWA – dopuszcza koło zazwyczaj o maxymalnym rozmiarze 80/82 mm stosowana najczęściej w podstawowych modelach rolek rekreacyjnych, street-owych oraz w modelach dziecięcych.
- Wykonana z ALUMINIUM, MAGNESIUM, - to obecnie najczęściej spotykane płozy występują zarówno w modelach rekreacyjnych jak i profesjonalnych zawodniczych. Cechuje je doskonała równowaga pomiędzy wagą a wytrzymałością.
- BAMBUSOWA – Nowatorska płoza wykonana z bambusa – ekologiczne rozwiązanie zdobywające coraz większe rzesze fanów. Solidna wytrzymała i wyjątkowo lekka, stosowana w wybranych modelach rekreacyjnych.
Rodzaj buta/wkładki
Czyli jednym słowem komfort – jedyna rzecz której realnie nie da się opisać ponieważ komfort to przecież dla każdego coś innego jednak i w tym miejscu postaramy się udzielić kilku wskazówek.
Należy pamiętać iż najważniejszym elementem w tej części jest prawidłowy rozmiar niezależnie od rodzaju buta. Osoby jeżdżące rekreacyjnie w powinny doliczyć około 0,5 cm do długości własnej stopy i na tej podstawie dobrać długość wkładki. Komfort i wygoda powinny być tutaj na pierwszym miejscu. Profesjonaliści oraz osoby jeżdżące dobrze, ostro i agresywnie powinny dobierać rolkę unikając zbędnego luzu i tym samym zwiększając precyzję oraz dopasowanie. Twardość buta oraz rodzaj skorupy jest również elementem indywidualnym, dobieranym zależnie od przeznaczenia danego modelu.
Podobnie wygląda sytuacja odnosząca się do rodzaju sznurowania. Nie można określić wyższości tradycyjnej sznurówki nad nowoczesnym wiązaniem kewlarowym, jest to po prostu alternatywa, a wygoda stosowania jest w tym przypadku indywidualna dla każdego z osobna.
Powyższe wskazówki powinny pomóc przedrzeć się przez szereg modeli, a także uwydatnić te elementy, na które warto zwrócić uwagę przy wyborze rolek. Na rynku dostępnych jest wiele firm produkujących ten sprzęt jednak do ścisłej czołówki zalicza się jedynie garstka, która w oparciu o doświadczenie stanowi wzór i inspirację dla innych firm.
Naszym zdaniem obecnie w rolkarskiej jakościowej czołówce znajdują się: Rollerblade, K2 oraz Powerslide. Rolki Bladerunner oraz Tempish to z kolei wybór najbardziej budżetowy, pozwalający na bezpieczną jazdę lecz już nie tak komfortową i bezproblemową jak w przypadku bardziej renomowanych marek.
Warto mieć na uwadze, iż rolki są sprzętem sportowym - od ich jakości zależy zarówno okres użytkowania jak i nasze bezpieczeństwo, tak więc dobrze jest się pozbyć złudzeń, że dobry "dorosły" sprzęt rolkarski można kupić za mniej niż 500 zł. Niestety jakość kosztuje, na osłodę dodamy że dobre markowe rolki pozwolą cieszyć się nienaganną jakością sprzętu przez wiele lat, a mnogość rodzaju rolek do jazdy po trasach i poza nimi jest tak duży, że nikt nie powinien mieć kłopotów ze znalezieniem rolek dla siebie.
komentarzy